tiistai 27. maaliskuuta 2018

VALTAKUNNALLINEN MAASEUTUMATKAILUSEMINAARI 21. – 22.3.2018


Hankkeen toimenpiteisiin kuulunut kotimaan opintomatka tehtiin Valtakunnalliseen maaseutumatkailuyrittäjien ja -kehittäjien seminaariin, joka järjestettiin tänä vuonna Asikkalassa Hotelli Tallukassa. Päivien tavoitteena oli kehittää maaseutumatkailua, luoda verkostoja ja jakaa hyviä käytäntöjä.  Seminaarin teemana oli Uudet tuulet ja uudistuminen.

Seminaarin ohjelmassa kuultiin Vääksyssä sijaitsevan ranskalaisen kyläkaupan yrittäjän ja mainostajien liiton toimitusjohtajan Riikka-Maria Lemmingin kertomana mainonnan ja markkinoinnin mahdollisuuksista tulevaisuudessa. Seuraavana olisi pitänyt olla äänessä Sipe Santapukki, mutta Sipen joutuessa sairaalaan, hänen terveiset seminaariin toi puoliso Minna Kauppi, moninkertainen Suomen mestari suunnistuksessa. Ennen lounasta kuultiin vielä Ville Haapasalon esitys Näe Suomi ulkomaalaisen silmin.




Iltapäivällä oli työpajojen vuoro. Ensimmäisessä työpajassa Linda Nystedt Kilpailu- ja kuluttajavirastosta avasi matkapalveluyhdistelmiin liittyvien lakien uudistamista ja soveltamista. Toisessa työpajassa Timo Pohjola KymiRingistä esitteli teemaa Suurtapahtumat maaseutumatkailun suurena mahdollisuutena. Työpajojen jälkeen Kristiina Hietasaari Visit Finlandista puhui maaseutumatkailun kansainvälistymisestä. Lopuksi päivän juontaja, moottoriurheilun monitoimimies, F1-sutdioisäntä Tomi Tuominen tenttasi paneelissa maaseutumatkailuyrittäjiä ja ajan vaikuttajia. Päätössanat ja yhteenvedon päivän aiheista teki Päijät-Hämeen maakuntajohtaja Jari Parkkonen.

Seminaariohjelma ja esitykset löytyvät täältä.

Seminaariin kuuluva iltajuhla järjestettiin Lehmonkärjessä, upeassa Villa Vellamossa. Tervetulosanat lausui vuoden liikkuvimman kunnan kunnanjohtaja Rinna Ikola-Norrbacka. Sen jälkeen saimme nauttia suussa sulavia herkkuja Vellamo Menusta – Päijät Hämeen maakuntamenusta.





Illallisen jälkeen oli vielä vuorossa maaseutumatkailuyritysten palkitseminen. Vuoden Kellokas ja Vuoden kehittyvä yritys -palkinnot jakoi maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.


Toinen päivä oli retkipäivä. Osallistujat saivat valita kolmesta eri retkestä mieleisensä. Vaihtoehtoina olivat 1) Asikkalan aarteet 2) Kulttuurikierros Vesijärven maisemissa ja 3) Idän ihmeet

Retkipäivä meni rattoisasti kuunnellen oppaiden tarinoita matkan varrella olevista kohteista ja Asikkalan matkailusta yleisesti. Vierailukohteissa isännät ja emännät esittelivät itse toimintaansa. Saimme päivän aikana kuulla monia mielenkiitoisia tarinoita ja nähdä useita mukavia kohteita. Retkiohjelmien tarkemman sisällön näet täältä.


tiistai 20. maaliskuuta 2018

OPINTOMATKA BERLIINIIN 5.-8.3.2018

Hankkeen opintomatkalle Berliiniin lähdettiin maaliskuussa, koska silloin järjestettiin Euroopan suurimmat matkamessut, ITB Berlin 2018. Tutustuimme kaksi päivää messuosastoihin, emmekä vieläkään ennättäneet käydä kaikilla osastoilla! Osallistuminen messuille antoi yrittäjille perspektiiviä matkailualan laajuudesta maailmalla ja auttoi suhteuttamaan omia tuotteitaan ja palveluitaan kansainväliseen tarjontaan. Kilpailu on kovaa ja erottautuminen kansainvälisessä kaupassa vaikeaa.
Meille oli järjestetty messuille myös oma esittelytilaisuus Mecklenburg-Vorpommernin maaseutumatkailualueesta, joka kuuluu saksalaisten 10 suosituimman matkailukohteen joukkoon. 








Messujen lisäksi ohjelmaan kuului vierailu koko perheen elämyspuistoon Karls Erlebnisparkiin. Elämyspuiston rakenteissa on käytetty kierrätysmateriaaleja yli 50 %! Kohteessa saimme opastetun kierroksen perheyrityksen historiaan mansikkatilasta elämyspuistoksi. Siellä oli mansikka tuotteistettu viimeisen päälle: oli hilloja, mehuja, makeisia, tekstiileitä, kumisaappaita, astioita ym. mansikka-aiheista. Paikka tuoksuikin mansikalta, sillä siellä valmistettiin koko ajan hilloja ja makeisia myytäväksi.

Elämyspuisto on maksuton kohde ja siellä voi ostosten ja erilaisten aktiviteettien lisäksi nähdä tuotteiden valmistusta sekä seinillä olevan huikean teekannukokoelman, joka on päässyt myös Guinnessin ennätysten kirjaan. Olipa siellä vielä jäägalleriakin! 







Elämyspuistosta matka jatkui bio-maatila Domaine Dahlemiin. Iltapäivä ja ilta vierähtivät mukavasti tutustuen Berliinin vanhimpaan rakennukseen, joka toimii museona, palkittuun näyttelyyn Culinariumiin sekä bio-maatilaan traktorin vetämässä vaunussa. Saimme nauttia myös runsaan illallisen 100 % Bio-ravintola Landgastaus Dahlemissa, joka käyttää lähiruokaa.







Vierailimme myös Finnland-Instituutissa, jonka tehtävä on edistää Suomen ja saksankielisen markkina-alueen kulttuurivaihtoa. Lisäksi kuulimme matkatoimisto Finnland-Reiseshopin ja suomalaisten tuotteiden online-kaupan FinnKioskin esittelyn.

Yrittäjien kommentteja ITB-messuista

 •  Avartavaa! Hyvä nähdä Suomen näkyminen (tai hyvän messupaikan käyttö, xx €?)

   Massiivinen, suhteellisuudentaju kyllä vahvistui, Suomi-kuvan rakentamisen vaikeus.             Maaseutumatkailun haasteet yllättävän samanlaisia Pohjois-Saksassa.

   Suomen osasto huono ja vaikeasti lähestyttävä. Asiakkaiden huomion saamiseksi tarvitsee olla jotain. Kuvamuistot oli kiva juttu ja käteväkin tapa kerätä sähköpostiosoitteita.

  Valtava, labyrinttimainen paikka.

  Upeat isot messut. Hieno kokemus. Tuli fiilis, että 2 päivää tuli mukavasti vietettyä ”maailmalla”. Messualueelle penkkejä. Visit Finland?? Suomi kuvaa pitää parantaa näkyvyyden osalta jne.

• Järkyttävän isot messut! Suomen osasto oli kalsea – ei houkutellut. Pitäisi olla jotain tekemistä osastolla. Se saa ihmiset pysähtymään.

  Tosiaankin huomasi kuinka pieni on muiden matkailumaiden joukossa.

  Paljon uusia mielenkiintoisia ideoita ja joitakin hyviä kontakteja

  Valtavat messut, valtavasti nähtävää, valtavasti uusia ideoita. 


maanantai 19. maaliskuuta 2018

KANSAINVÄLISTYMISVALMENNUKSET

30.1. Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting ja 
6.2. Birgitta Palmqvist, Birgitta Palmqvist Production

Visit Finland Akatemian kansainvälistymisvalmennuksissa käytiin läpi valtava määrä asioita, jotka tulee ottaa huomioon haluttaessa kansainvälisiä asiakkaita. Aiheina olivat jakelutiet, markkinointiviestintä, myyntitilaisuudet, Fam tripit, pre- ja post tourit, matkanjärjestäjä- ja mediavierailut, vientikelpoisuus, tuotetyypit ja hissipuhe. Lisäksi käytiin läpi tuotekehitysprosessi, kohderyhmät ja tuotekortti (sisäinen), matkailutuotteen hinnoittelu (myös jakeluteitten kustannukset) ja hinnoittelutermit.

Päivien aikana käytiin läpi oikean kohdemarkkinan valintaprosessia ja sähköisiä myynti- ja markkinointikanavia. Tässä kävi selkeästi ilmi se, että kotisivut pitää olla kunnossa ja löydettävissä! Vaikka asiakas tulee jälleenmyyjän kautta, niin hän tarkistaa usein yrityksen kotisivut. Sähköisissä kanavissa kuvien ja videoiden merkitys korostuu.

Lopuksi käytiin läpi, mitä tietoja tulee kansainväliselle asiakkaalle suunnatussa tuotekortissa olla. Käytiin läpi myös muutamia yrittäjien tekemiä tuotekortteja ja arvioitiin niiden sopivuutta kansainvälisiä asiakkaita ajatellen.

Valmennuspäivien muistilista:

1. Ole mukana merkittävimmissä kanavissa, jotka toimivat kaikilla kv-markkinoilla, valitse tämän
lisäksi sopivat kohdemarkkinat ja jakelutiet valitsemasi kohdemarkkinan mukaan
2. Oma kotipesä kuntoon!
3. TripAdvisor haltuun
4. Netissä huomio haltuun 8 sekunnissa!
5. Myyntitilaisuudet kotimaassa ja ulkomailla (VisitFInland.fi)
6. Hissipuhe
7. Ole hereillä koko myyntitilaisuuden aikana
8. Famtripit ja mediamatkat tärkeitä – hae mahdollisimman suurta näkyvyyttä
9. Asiakkaan polku

14.3. Kari Halonen, ToolBox -travel marketing & consulting

Visit Finland Akatemia -valmennuskokonaisuuteen kuului myös Aasian ja etenkin Japanin matkailumarkkinoihin tutustuminen. Aluksi simme lyhyen katsauksen Japanin historiaan sekä avainlukuja japanilaisten matkailusta. Valmennuspäivän pääteemana oli kuitenkin paneutua tarkemmin Japanin uusiin asiakasryhmiin ja markkinointikanaviin. 

Matkailutrendeinä Japanissa:
ryhmämatkailu -->  yksilömatkailu
nähtävyyksien katselu --> teema- ja asiasisältöjen merkitysten kasvaminen
kiertomatkailu --> yksi kohde/alue/maa

Japanissa ostopäätöksen tekevät pääasiassa naiset ja markkinoinnin pääkohderyhmänä ovat Milleniaalit. He hyödyntävät digitaalisia palveluja, arvostavat brändituotteita, eivätkä ole huolissaan taloudellisesta tilanteesta,  Noin puolet heistä matkustaa ulkomaille kerran kolmeesa vuodessa, jonka vuoksi he ovat yksi tärkeimmistä kohderyhmistä.

Kävimme läpi myös Japanin markkinoilla toimivia tukkukauppoja, matkanjärjestäjiä ja matkatoimistoja sekä niiden rooleja.


Japanissa on tiukka kuluttajansuojalaki, jolla on myös epäsuoravaikutus suomalaisiin yrityksiin. Mikäli onnistuu saamaan tyytyväisen japanilaisen asiakkaan, pärjää minkä kansallisuuden kanssa tahansa.

tiistai 16. tammikuuta 2018

Opinto- ja verkostoitumismatka Viroon 9.-10.1.2017

Matkalle lähdettiin 22 henkilön voimin. Opintomatkan vierailukoteet suunnitteli opas Elina Aro ja kuljettajana toimi Joonas Nieminen HämeBus Oy:stä. Majoitus- ja kartanokohteita edustivat Tunnelmakartanot, Renkaloma, Levomäen maatilamökit, Kriipin Lomamökit, Petäys Resort, Mustialan Kartano ja Willa Göös. Ravintolapalveluista mukana olivat Marskin Maja ja Rengon Pitopalvelu. Muista matkailupalveluista mukana olivat Räyskälä-Säätiö, Osuuskunta Monineuvo, Lepaan Matkailu, Naivistit Iittalassa, Iso-Hiiden Kartano ja PVPaintball.  Elina on asunut pitkään Virossa ja hänellä on siellä oma yritys. Saimme kuulla matkan aikana millaista yrittäjyys on Virossa. Ulla Heinonen Naivistit Iittalassa -säätiöstä on kirjoittanut opintomatkasta  oman blogin, jossa hän käsittelee enemmän yrittäjyyttä Virossa. Ullan blogi on luettavissa täältä.



Elina Aro teki perusteellista työtä perehtyen ennakkoon osallistujien yrityksiin ja etsi vastaavia yrityksiä vierailukohteiksemme. Matkan suunnaksi valikoitui Länsi-Viro, jossa vierailimme seitsemässä eri yrityksessä. Täältä löydät opintomatkan ohjelman.

Ensimmäisenä kohteenamme oli Kuusikun kartano (https://www.facebook.com/Kuusiku/?fref=ts)Omistaja oli juuri hankkinut kartanon ja on aloittelemassa sen kunnostusta.


Seuraavaksi tutustuimme Vigala joella olevaan lauttaan, jossa oli hyvät tilat 36 vieraalle, upea sauna ja palju (​http://parvematkad.ee/). Lisäksi yläkerrassa oli vuoteet 20 henkilölle! Tässä kohteessa totesimme viranomaismääräykset huomattavasti erilaisemmiksi kuin Suomessa.





Majoituskohteeksi Elina oli valinnut Luhtren Matkailutilan (​www.luhtre.ee).




Elina oli järjestänyt majoituskohteeseen verkostoitumisillallisen, johon osallistui parisenkymmentä virolaista yrittäjää. Oli kiva tutustua uusiin ihmisiin ja kuunnella uusien paikkojen esittelyjä. Esittelyistä jäi into päästä vierailemaan kohteissa vapaa-ajalla!


Opintomatkan toisen päivän tutustumiset aloitimme vierailulla Ruunaweren vanhaan postiasemaan
(​http://www.ruunawere.ee/fi/), joka toimii nykyisin hotellina. Tämä kohde selvästi inspiroi osallistujia.





Matkamme jatkui kohti Uuskaldan lomakylää (www.uuskalda.ee/index.php?pid=20&lang=1). Yrittäjä puhui viroa niin eläväisesti, että osa puheesta meni ilman tulkkaustakin. Kaikki varmasti muistavat lämpimän juoman ja leipäset, jotka hän tarjoili meille viimaisessa tammikuisessa säässä. Saimme leivän reseptinkin jälkikäteen, josta voimme muokata suomalaisen version.   




Uuskaldasta matkamme jatkui perheomisteiseen Dirhamin satamaan (http://dirhami.ee/). Dirhamin satama  edusti monipuolista modernia yritystä, jossa jo toimi hotelli, ravintola, satamapalvelut ja kalankäsittelylaitos. Heidän tulevaisuuden suunnitelmana oli sijoittaa 6 miljoonaa euroa alueelle, rakentaen mm. kylpylähotellin ja laajemmat satamapalvelut. 




Viimeisenä vierailukohteenamme oli Läänemaan suurin matkailukeskus Roosta (http://www.roosta.ee/), joka on keskellä kaunista mäntymetsää ja rantaa. Majoitus on mökeissä ja aktiviteetteina löytyy mm. seikkailupuisto, surffaus ja keilaus.





Osallistujien kommentteja opintomatkasta:
“Hyvät tutustumiskohteet, erinomainen esittely“ ,
“Vähän liian kiireinen aikataulu, ehkä yksi yö enemmän olisi ollut parempi, illanvietto jäi vähän lyhyeksi“
“ Hyvä kokonaisuus! Toimiva ja innostava ohjelma. Opintomatkan ajankohta hyvä“

“Opas aivan mielettömän ihana! Todella ammattitaitoinen ja osasi asiansa. Kiva reissu kaikin puolin“

Kuvat: kohdekuvat yritysten nettisivuilta, henkilökuvat A. Ojanen.

torstai 9. marraskuuta 2017

Häme-menun uudistaminen

Syksyn tuotekehitysvalmennukset alkoivat elokuun puolivälissä ruokateemalla. Tavoitteena oli päivittää hämäläisiin raaka-aineisiin ja perinneruokiin pohjautuva Häme-menu myös kansainvälisten asiakkaiden makuun sopivaksi.

Kuusi innokasta keittiöalan ammattilaista mietti Häme-menun päivittämistä Suomi100-menun toisen suunnittelijan, Tarinapata Oy:n Kim Palhusin johdolla. Valmennuspäiviä oli kaksi, joista ensimmäisenä aamupäivänä pohdittiin Kimin johdolla mitä perinteinen hämäläinen ruoka on ja minkälaisia raaka-aineita siihen liittyy? Miten aito hämäläisyys ja suomalaisuus voivat näkyä ruuassa? Lisäksi saimme vinkkejä millä hämäläisillä raaka-aineilla voidaan saada ruokiin kansainvälisten keittiöiden makuja, mitä raaka-aineita kannattaa suosia ja mitä välttää. Iltapäivällä sitten paneuduttiinkin yhdessä jo itse Häme-menun päivittämiseen ja mietittiin mitä valintoja uudistettuun Häme-menuun voitaisiin laittaa. Listaan kuului ehdottomasti mm. riista, sienet ja tattari. Mukana olleet kommentoivat päivää mm. seuraavasti: ”Erittäin mielenkiintoinen kokemus, avartava – hyötyä myös käytännön työhön. Kiitos!” ja ”Inspiroiva, ajatuksia herättävä päivä”.



Itse menu-ehdotusta työstettiin päivän jälkeen myös vilkkaalla sähköpostikeskustelulla niin, että menu alkoi hahmottua jo niin paljon, että toisena valmennuspäivänä menimmekin Koulutuskuntayhtymä Tavastian opetuskeittiöön luomaan menua ihan konkreettisesti. Ryhmä jakautui alku-, pää- ja jälkiruokia toteuttaviin pienryhmiin. Päivä kului nopeasti ja Kim kertoi asiantuntevia vinkkejä ja ehdotuksia uusiksi makuyhdistelmiksi. Iltapäivällä ensimmäiset versiot uudistetusta Häme-menusta olivat valmiit ja pääsimme maistelemaan herkkuja. Hyviltä maistuivat mutta kehitettävääkin vielä jäi. Sovimme, että jatkamme menun kehittämistä vielä ainakin yhden keittiöpäivän verran. Palautteena keittiöpäivästä oli mm. ” Kiva päivä kokonaisuutena. Hyvää keskustelua” ja ”Tänään pääsimme hyvin asiassa eteenpäin”.


Kolmantena päivänä jatkoimme siitä mihin sähköpostikeskusteluissa jäimme. Kehitystä alkuperäiseen oli syntynyt taas mukavasti mutta vieläkään suunnittelijat eivät olleet täysin tyytyväisiä tulokseen. Lähellä toivottua kuitenkin jo ollaan. Häme-menu on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2018 alkupuolella, jolloin se myös yhdessä juhlallisesti julkaistaan.

Mielenkiintoista on uuden menun suunnitteleminen ja toteuttaminen.



















keskiviikko 8. marraskuuta 2017

Tuotekehitysvalmennus ja -työpajat

Matkalla kasvuun -yhteistyöhankkeen syksyn 2017 pääteema on innostaa matkailualan yrittäjiä ja toimijoita luomaan uusia matkailutuotteita joko omiin yrityksiin tai verkostotuotteita yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Valmentajana toimi Soila Palviainen Entra Oy:stä, joka on yksi Visit Finland akatemiaan valituista valmentajista.

Heti ensimmäisenä päivänä mukana oli yli 20 toimijaa.  Aamupäivä kului Soilan käydessä läpi mitä hyvä matkailutuote tai -palvelu sisältää, miten tuote kannattaa hinnoitella, miten löydetään oikeat asiakkaat ja kuinka asioista viestitään. Sinänsä tuttuja asioita mutta päivitystä aina tarvitaan! Iltapäivällä alettiinkin jo miettimään uudistuksia omiin tuote- ja palveluvalikoimiin sekä pohtimaan mahdollisia verkostotuotteita muiden toimijoiden kanssa. Iloinen puheensorina valtasi huoneen ja ilma oli täynnä ideoita, kysymyksiä ja suunnitelmia.




Kolmen päivän pituisen valmennuskokonaisuuden aikana tuli sopivasti kertausta tuotekehitykseen ja hieman nuoremmille yrityksille paljon arvokasta tietoa, kuinka kannattaa toimia.

Tuotekehitystyö oli antoisa matka alkuinnostuksesta lopputulokseen. Uusia tuotteita ja palveluita valmistui 31 kappaletta. Uusista tuotteista valmistetaan tuotekortit, joiden avulla tuotteet lanseerataan hankesuunnitelman mukaisesti Matka 2018 -messuilla.

Tuotekehitysvalmennuksista ja Soilan tavasta toimia saatua palautetta:
”Innostava, pohdituttavaa, uutta synnyttävää”
”Paljon tietoa ja hyviä linkkejä + materiaaleja”
”Hyvä ja monipuolinen tausta kouluttajalla”
”Uusia ideoita ryhmätyössä”
”Hyvin saatiin aikaan tuotteistukisessa. Edelleen mielenkiintoinen aihe ja lähestymistapa.”

maanantai 6. marraskuuta 2017

Tilannekatsaus Matkalla kasvuun -yhteistyöhankkeen etenemisestä


Matkalla kasvuun -yhteistyöhankkeen toimenpiteet ovat edenneet hankesuunnitelman mukaisesti, vain aikataulut ovat jonkun verran muuttuneet. Kevääksi 2017 suunnitellut Laatutonni-valmennus ja tuotekehitystyöpajat toteutettiin syksyllä. Syksyn ohjelmassa ollut sähköisen median käyttö sisältyi jo kevään valmennuspäiviin ja Visit Finland Akatemian kansainvälisen kaupan osuus siirtyy keväälle 2018.

Kevään 2017 aikana yrittäjille tarjottiin tuhti paketti valmennuksia sähköisen liiketoiminnan kehittämiseksi. Valmennuspäiviä oli viisi, joiden aiheina olivat Hakukoneoptimointi, Google Analytics, Google AdWords -tehokurssi, Some ja markkinointi sekä Blogit ja sisällöntuotanto. Valmennukset olivat tehokkaita ja antoisia. Yksissä tuumin kuitenkin todettiin, että sähköisen liiketoiminnan kehittäminen omassa yrityksessä vaatii jatkuvaa tietojen päivittämistä ja muutamat kyselivätkin jo jatkokursseja aiheeseen. Palautteiden perusteella monet mukana olleet kertoivat ottaneensa heti valmennusten jälkeen käyttöön useita uusia toimenpiteitä, joista valmennuspäivien aikana tuli tietoa.

Innokas ryhmä tutustumassa sähköisen liiketoiminnan saloihin

Kevään toinen vahva teema oli yritysvierailupäivien toteuttaminen. Hankkeessa järjestettiin 4 yritysvierailupäivää, joiden aikana käytiin tutustumassa hankkeessa mukana oleviin yrityksiin. Yritysvierailupäivät olivat tehokas tapa tutustua toisiin yrittäjiin ja heidän tapaansa toimia. 

Yritysvierailupäivissä oli bussissa mukana auktorisoitunut opas, joka kertoi päivän aikana alueen historiasta, merkkihenkilöistä, luonnosta, kulttuurista ja tästä päivästä. Myös erilaiset tarinat värittivät bussimatkoja. Tavoitteena oli antaa uusia ideoita omaan tuotekehitystyöhön, jota tehdään syksyn 2017 aikana.