Hankkeen opintomatkalle
Berliiniin lähdettiin maaliskuussa, koska silloin järjestettiin Euroopan suurimmat
matkamessut, ITB Berlin 2018. Tutustuimme kaksi päivää messuosastoihin, emmekä
vieläkään ennättäneet käydä kaikilla osastoilla! Osallistuminen messuille antoi
yrittäjille perspektiiviä matkailualan laajuudesta maailmalla ja auttoi
suhteuttamaan omia tuotteitaan ja palveluitaan kansainväliseen tarjontaan.
Kilpailu on kovaa ja erottautuminen kansainvälisessä kaupassa vaikeaa.
Meille oli järjestetty messuille myös oma
esittelytilaisuus Mecklenburg-Vorpommernin maaseutumatkailualueesta, joka
kuuluu saksalaisten 10 suosituimman matkailukohteen joukkoon.
Messujen lisäksi ohjelmaan kuului
vierailu koko perheen elämyspuistoon Karls Erlebnisparkiin. Elämyspuiston
rakenteissa on käytetty kierrätysmateriaaleja yli 50 %! Kohteessa saimme
opastetun kierroksen perheyrityksen historiaan mansikkatilasta elämyspuistoksi.
Siellä oli mansikka tuotteistettu viimeisen päälle: oli hilloja, mehuja,
makeisia, tekstiileitä, kumisaappaita, astioita ym. mansikka-aiheista. Paikka
tuoksuikin mansikalta, sillä siellä valmistettiin koko ajan hilloja ja makeisia
myytäväksi.
Elämyspuisto on maksuton kohde ja
siellä voi ostosten ja erilaisten aktiviteettien lisäksi nähdä tuotteiden
valmistusta sekä seinillä olevan huikean teekannukokoelman, joka on päässyt
myös Guinnessin ennätysten kirjaan. Olipa siellä vielä jäägalleriakin!
Elämyspuistosta
matka jatkui bio-maatila Domaine Dahlemiin. Iltapäivä ja ilta vierähtivät
mukavasti tutustuen Berliinin vanhimpaan rakennukseen, joka toimii museona,
palkittuun näyttelyyn Culinariumiin sekä bio-maatilaan traktorin vetämässä
vaunussa. Saimme nauttia myös runsaan illallisen 100 % Bio-ravintola
Landgastaus Dahlemissa, joka käyttää lähiruokaa.
Vierailimme myös
Finnland-Instituutissa, jonka tehtävä on edistää Suomen ja saksankielisen
markkina-alueen kulttuurivaihtoa. Lisäksi kuulimme matkatoimisto
Finnland-Reiseshopin ja suomalaisten tuotteiden online-kaupan FinnKioskin
esittelyn.
Yrittäjien kommentteja ITB-messuista
• Avartavaa! Hyvä nähdä Suomen
näkyminen (tai hyvän messupaikan käyttö, xx €?)
• Massiivinen, suhteellisuudentaju
kyllä vahvistui, Suomi-kuvan rakentamisen vaikeus. Maaseutumatkailun haasteet
yllättävän samanlaisia Pohjois-Saksassa.
• Suomen osasto huono ja vaikeasti lähestyttävä.
Asiakkaiden huomion saamiseksi tarvitsee olla jotain. Kuvamuistot oli kiva
juttu ja käteväkin tapa kerätä sähköpostiosoitteita.
• Valtava, labyrinttimainen paikka.
• Upeat isot messut. Hieno kokemus. Tuli fiilis,
että 2 päivää tuli mukavasti vietettyä ”maailmalla”. Messualueelle penkkejä.
Visit Finland?? Suomi kuvaa pitää parantaa näkyvyyden osalta jne.
• Järkyttävän isot messut! Suomen osasto oli
kalsea – ei houkutellut. Pitäisi olla jotain tekemistä osastolla. Se saa
ihmiset pysähtymään.
• Tosiaankin huomasi kuinka pieni on muiden
matkailumaiden joukossa.
• Paljon uusia mielenkiintoisia ideoita ja
joitakin hyviä kontakteja
• Valtavat messut, valtavasti nähtävää,
valtavasti uusia ideoita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti