tiistai 20. maaliskuuta 2018

OPINTOMATKA BERLIINIIN 5.-8.3.2018

Hankkeen opintomatkalle Berliiniin lähdettiin maaliskuussa, koska silloin järjestettiin Euroopan suurimmat matkamessut, ITB Berlin 2018. Tutustuimme kaksi päivää messuosastoihin, emmekä vieläkään ennättäneet käydä kaikilla osastoilla! Osallistuminen messuille antoi yrittäjille perspektiiviä matkailualan laajuudesta maailmalla ja auttoi suhteuttamaan omia tuotteitaan ja palveluitaan kansainväliseen tarjontaan. Kilpailu on kovaa ja erottautuminen kansainvälisessä kaupassa vaikeaa.
Meille oli järjestetty messuille myös oma esittelytilaisuus Mecklenburg-Vorpommernin maaseutumatkailualueesta, joka kuuluu saksalaisten 10 suosituimman matkailukohteen joukkoon. 








Messujen lisäksi ohjelmaan kuului vierailu koko perheen elämyspuistoon Karls Erlebnisparkiin. Elämyspuiston rakenteissa on käytetty kierrätysmateriaaleja yli 50 %! Kohteessa saimme opastetun kierroksen perheyrityksen historiaan mansikkatilasta elämyspuistoksi. Siellä oli mansikka tuotteistettu viimeisen päälle: oli hilloja, mehuja, makeisia, tekstiileitä, kumisaappaita, astioita ym. mansikka-aiheista. Paikka tuoksuikin mansikalta, sillä siellä valmistettiin koko ajan hilloja ja makeisia myytäväksi.

Elämyspuisto on maksuton kohde ja siellä voi ostosten ja erilaisten aktiviteettien lisäksi nähdä tuotteiden valmistusta sekä seinillä olevan huikean teekannukokoelman, joka on päässyt myös Guinnessin ennätysten kirjaan. Olipa siellä vielä jäägalleriakin! 







Elämyspuistosta matka jatkui bio-maatila Domaine Dahlemiin. Iltapäivä ja ilta vierähtivät mukavasti tutustuen Berliinin vanhimpaan rakennukseen, joka toimii museona, palkittuun näyttelyyn Culinariumiin sekä bio-maatilaan traktorin vetämässä vaunussa. Saimme nauttia myös runsaan illallisen 100 % Bio-ravintola Landgastaus Dahlemissa, joka käyttää lähiruokaa.







Vierailimme myös Finnland-Instituutissa, jonka tehtävä on edistää Suomen ja saksankielisen markkina-alueen kulttuurivaihtoa. Lisäksi kuulimme matkatoimisto Finnland-Reiseshopin ja suomalaisten tuotteiden online-kaupan FinnKioskin esittelyn.

Yrittäjien kommentteja ITB-messuista

 •  Avartavaa! Hyvä nähdä Suomen näkyminen (tai hyvän messupaikan käyttö, xx €?)

   Massiivinen, suhteellisuudentaju kyllä vahvistui, Suomi-kuvan rakentamisen vaikeus.             Maaseutumatkailun haasteet yllättävän samanlaisia Pohjois-Saksassa.

   Suomen osasto huono ja vaikeasti lähestyttävä. Asiakkaiden huomion saamiseksi tarvitsee olla jotain. Kuvamuistot oli kiva juttu ja käteväkin tapa kerätä sähköpostiosoitteita.

  Valtava, labyrinttimainen paikka.

  Upeat isot messut. Hieno kokemus. Tuli fiilis, että 2 päivää tuli mukavasti vietettyä ”maailmalla”. Messualueelle penkkejä. Visit Finland?? Suomi kuvaa pitää parantaa näkyvyyden osalta jne.

• Järkyttävän isot messut! Suomen osasto oli kalsea – ei houkutellut. Pitäisi olla jotain tekemistä osastolla. Se saa ihmiset pysähtymään.

  Tosiaankin huomasi kuinka pieni on muiden matkailumaiden joukossa.

  Paljon uusia mielenkiintoisia ideoita ja joitakin hyviä kontakteja

  Valtavat messut, valtavasti nähtävää, valtavasti uusia ideoita. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti