6.2. Birgitta Palmqvist, Birgitta Palmqvist Production
Visit Finland Akatemian kansainvälistymisvalmennuksissa käytiin läpi valtava määrä asioita, jotka tulee ottaa huomioon haluttaessa kansainvälisiä asiakkaita. Aiheina olivat jakelutiet, markkinointiviestintä, myyntitilaisuudet, Fam tripit, pre- ja post tourit, matkanjärjestäjä- ja mediavierailut, vientikelpoisuus, tuotetyypit ja hissipuhe. Lisäksi käytiin läpi tuotekehitysprosessi, kohderyhmät ja tuotekortti (sisäinen), matkailutuotteen hinnoittelu (myös jakeluteitten kustannukset) ja hinnoittelutermit.
Päivien aikana käytiin läpi oikean
kohdemarkkinan valintaprosessia ja sähköisiä myynti- ja markkinointikanavia.
Tässä kävi selkeästi ilmi se, että kotisivut pitää olla kunnossa ja
löydettävissä! Vaikka asiakas tulee jälleenmyyjän kautta, niin hän tarkistaa usein
yrityksen kotisivut. Sähköisissä kanavissa kuvien ja videoiden merkitys
korostuu.
Lopuksi käytiin läpi, mitä tietoja tulee
kansainväliselle asiakkaalle suunnatussa tuotekortissa olla. Käytiin läpi myös
muutamia yrittäjien tekemiä tuotekortteja ja arvioitiin niiden sopivuutta kansainvälisiä
asiakkaita ajatellen.
Valmennuspäivien muistilista:
1. Ole mukana merkittävimmissä kanavissa, jotka toimivat kaikilla kv-markkinoilla, valitse tämän
lisäksi
sopivat kohdemarkkinat ja jakelutiet valitsemasi kohdemarkkinan mukaan
2. Oma
kotipesä kuntoon!
3. TripAdvisor
haltuun
4. Netissä huomio
haltuun 8 sekunnissa!
5. Myyntitilaisuudet
kotimaassa ja ulkomailla (VisitFInland.fi)
6. Hissipuhe
7. Ole
hereillä koko myyntitilaisuuden aikana
8. Famtripit ja
mediamatkat tärkeitä – hae mahdollisimman suurta näkyvyyttä
9. Asiakkaan
polku
14.3. Kari Halonen, ToolBox -travel marketing & consulting
Visit Finland Akatemia -valmennuskokonaisuuteen kuului myös Aasian ja etenkin Japanin matkailumarkkinoihin tutustuminen. Aluksi simme lyhyen katsauksen Japanin historiaan sekä avainlukuja japanilaisten matkailusta. Valmennuspäivän pääteemana oli kuitenkin paneutua tarkemmin Japanin uusiin asiakasryhmiin ja markkinointikanaviin.
Matkailutrendeinä Japanissa:
ryhmämatkailu --> yksilömatkailu
nähtävyyksien katselu --> teema- ja asiasisältöjen merkitysten kasvaminen
kiertomatkailu --> yksi kohde/alue/maa
Japanissa ostopäätöksen tekevät pääasiassa naiset ja markkinoinnin pääkohderyhmänä ovat Milleniaalit. He hyödyntävät digitaalisia palveluja, arvostavat brändituotteita, eivätkä ole huolissaan taloudellisesta tilanteesta, Noin puolet heistä matkustaa ulkomaille kerran kolmeesa vuodessa, jonka vuoksi he ovat yksi tärkeimmistä kohderyhmistä.
Kävimme läpi myös Japanin markkinoilla toimivia tukkukauppoja, matkanjärjestäjiä ja matkatoimistoja sekä niiden rooleja.
Japanissa on tiukka kuluttajansuojalaki, jolla on myös epäsuoravaikutus suomalaisiin yrityksiin. Mikäli onnistuu saamaan tyytyväisen japanilaisen asiakkaan, pärjää minkä kansallisuuden kanssa tahansa.
14.3. Kari Halonen, ToolBox -travel marketing & consulting
Visit Finland Akatemia -valmennuskokonaisuuteen kuului myös Aasian ja etenkin Japanin matkailumarkkinoihin tutustuminen. Aluksi simme lyhyen katsauksen Japanin historiaan sekä avainlukuja japanilaisten matkailusta. Valmennuspäivän pääteemana oli kuitenkin paneutua tarkemmin Japanin uusiin asiakasryhmiin ja markkinointikanaviin.
Matkailutrendeinä Japanissa:
ryhmämatkailu --> yksilömatkailu
nähtävyyksien katselu --> teema- ja asiasisältöjen merkitysten kasvaminen
kiertomatkailu --> yksi kohde/alue/maa
Japanissa ostopäätöksen tekevät pääasiassa naiset ja markkinoinnin pääkohderyhmänä ovat Milleniaalit. He hyödyntävät digitaalisia palveluja, arvostavat brändituotteita, eivätkä ole huolissaan taloudellisesta tilanteesta, Noin puolet heistä matkustaa ulkomaille kerran kolmeesa vuodessa, jonka vuoksi he ovat yksi tärkeimmistä kohderyhmistä.
Kävimme läpi myös Japanin markkinoilla toimivia tukkukauppoja, matkanjärjestäjiä ja matkatoimistoja sekä niiden rooleja.
Japanissa on tiukka kuluttajansuojalaki, jolla on myös epäsuoravaikutus suomalaisiin yrityksiin. Mikäli onnistuu saamaan tyytyväisen japanilaisen asiakkaan, pärjää minkä kansallisuuden kanssa tahansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti