maanantai 19. maaliskuuta 2018

KANSAINVÄLISTYMISVALMENNUKSET

30.1. Marjo Ranta-Irwin, Blueberry Consulting ja 
6.2. Birgitta Palmqvist, Birgitta Palmqvist Production

Visit Finland Akatemian kansainvälistymisvalmennuksissa käytiin läpi valtava määrä asioita, jotka tulee ottaa huomioon haluttaessa kansainvälisiä asiakkaita. Aiheina olivat jakelutiet, markkinointiviestintä, myyntitilaisuudet, Fam tripit, pre- ja post tourit, matkanjärjestäjä- ja mediavierailut, vientikelpoisuus, tuotetyypit ja hissipuhe. Lisäksi käytiin läpi tuotekehitysprosessi, kohderyhmät ja tuotekortti (sisäinen), matkailutuotteen hinnoittelu (myös jakeluteitten kustannukset) ja hinnoittelutermit.

Päivien aikana käytiin läpi oikean kohdemarkkinan valintaprosessia ja sähköisiä myynti- ja markkinointikanavia. Tässä kävi selkeästi ilmi se, että kotisivut pitää olla kunnossa ja löydettävissä! Vaikka asiakas tulee jälleenmyyjän kautta, niin hän tarkistaa usein yrityksen kotisivut. Sähköisissä kanavissa kuvien ja videoiden merkitys korostuu.

Lopuksi käytiin läpi, mitä tietoja tulee kansainväliselle asiakkaalle suunnatussa tuotekortissa olla. Käytiin läpi myös muutamia yrittäjien tekemiä tuotekortteja ja arvioitiin niiden sopivuutta kansainvälisiä asiakkaita ajatellen.

Valmennuspäivien muistilista:

1. Ole mukana merkittävimmissä kanavissa, jotka toimivat kaikilla kv-markkinoilla, valitse tämän
lisäksi sopivat kohdemarkkinat ja jakelutiet valitsemasi kohdemarkkinan mukaan
2. Oma kotipesä kuntoon!
3. TripAdvisor haltuun
4. Netissä huomio haltuun 8 sekunnissa!
5. Myyntitilaisuudet kotimaassa ja ulkomailla (VisitFInland.fi)
6. Hissipuhe
7. Ole hereillä koko myyntitilaisuuden aikana
8. Famtripit ja mediamatkat tärkeitä – hae mahdollisimman suurta näkyvyyttä
9. Asiakkaan polku

14.3. Kari Halonen, ToolBox -travel marketing & consulting

Visit Finland Akatemia -valmennuskokonaisuuteen kuului myös Aasian ja etenkin Japanin matkailumarkkinoihin tutustuminen. Aluksi simme lyhyen katsauksen Japanin historiaan sekä avainlukuja japanilaisten matkailusta. Valmennuspäivän pääteemana oli kuitenkin paneutua tarkemmin Japanin uusiin asiakasryhmiin ja markkinointikanaviin. 

Matkailutrendeinä Japanissa:
ryhmämatkailu -->  yksilömatkailu
nähtävyyksien katselu --> teema- ja asiasisältöjen merkitysten kasvaminen
kiertomatkailu --> yksi kohde/alue/maa

Japanissa ostopäätöksen tekevät pääasiassa naiset ja markkinoinnin pääkohderyhmänä ovat Milleniaalit. He hyödyntävät digitaalisia palveluja, arvostavat brändituotteita, eivätkä ole huolissaan taloudellisesta tilanteesta,  Noin puolet heistä matkustaa ulkomaille kerran kolmeesa vuodessa, jonka vuoksi he ovat yksi tärkeimmistä kohderyhmistä.

Kävimme läpi myös Japanin markkinoilla toimivia tukkukauppoja, matkanjärjestäjiä ja matkatoimistoja sekä niiden rooleja.


Japanissa on tiukka kuluttajansuojalaki, jolla on myös epäsuoravaikutus suomalaisiin yrityksiin. Mikäli onnistuu saamaan tyytyväisen japanilaisen asiakkaan, pärjää minkä kansallisuuden kanssa tahansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti