keskiviikko 17. lokakuuta 2018

Opintomatka Japaniin 18. - 23.9.2018

Hankkeen matkailuyrittäjät avasivat syyskuun lopulla tietä Hämeen tunnetuksi tekemiselle Japanissa, kun he osallistuivat Tokioon suunnatulla opintomatkalla maailman suurimmille JATA 2018 -matkamessuille. Messujen lisäksi yrittäjille järjestettiin yksityinen workshop-tilaisuus, johon oli kutsuttu joukko merkittäviä japanilaisia matkanjärjestäjiä, tukkukauppiaita, toimittajia sekä Suomi faneja. 



Tilaisuus järjestettiin JATA 2018 -messuja lähellä sijaitsevassa hotellissa. Paikalle saapui yhteensä 35 Suomesta kiinnostunutta myyjää, joiden joukossa olivat mm. maailman suurimman tukkukaupan JTB:n sekä merkittävän Pohjois-Eurooppaa ja Baltian maita myyvän tukkukauppiaan Miki Tourism Ltd:n edustajia. 

Tilaisuuden alussa oli PowerPoint-esitys Hämeestä ja paikalla olevista yrityksistä, jonka esitteli loppilainen Anu Kosonen, Pirteeks-yrityksestä. Esityksen jälkeen yrittäjillä ja asiakkailla oli aikaa keskustella kahden kesken workshop-pöytien ääressä tarkemmin kohteiden tarjonnasta ja alueen nähtävyyskohteista. 





Yrittäjät olivat valmistautuneet tilaisuuteen erinomaisesti. Japanikieliset esitteet kohteista ja pienet viemiset otettiin hienosti vastaan. Workshop-tilaisuus oli intensiivinen ja tunnelmaltaan innostunut puolin ja toisin. Tilaisuuden huipensi lopussa pidetyt arpajaiset, joihin yrittäjät toivat palkintoja. Kauniisti paketoidut paketit sisälsivät mm. muumituotteita, suomalaista designia ja käsitöitä. Viimeistään arpajaisten kohdalla ymmärsimme lahjojen merkityksen japanilaisille. Arpajaisten järjestäminen oli nerokas tapa lopettaa muutenkin erinomaisesti onnistunut asiakastilaisuus. 




Tilaisuus onnistui niin hyvin, että heti matkan jälkeen yrittäjät ovat saaneet jo yhteydenottoja mukana olleilta myyjiltä. Tilaisuuden Tokiossa järjestänyt Kari Halonen ToolBox -travel marketing & consultingista kertoi, että hän ei koskaan aikaisemmin muista tapahtuneen vastaavanlaista kiinnostusta näin pian ensitapaamisen jälkeen. Vaikka matkan anti oli muutenkin monipuolinen, oli yksityinen asiakastilaisuus potentiaalisten japanilaisten myyjien kanssa jotain ennen kokematonta. 

Jotta kontaktit ajan myötä saadaan hyödynnettyä Hämeen matkailun hyväksi, järjesti Matkalla kasvuun -yhteistyöhanke matkan jälkeen vielä valmennustilaisuuden, jossa Kari Halonen ohjeisti yrittäjiä jatkotoimenpiteiden osalta nyt luotujen kontaktien suhteen. 

Opintomatkan ohjelmaan kuului myös tutustumista japanilaiseen kulttuuriin, vierailuja matkailukohteissa, Hakonen alueella ja maaseutumatkailukohteessa.  


Osallistujien kommentteja matkasta

  • Innostitte meidät sellaiseen flow-tilaan, että…. Näin hoidetaan käytännön kansainvälistymistä. Tämä konsepti voisi ja pitäisi olla toimintamallina jatkossakin. Kun kerran pitää kansainvälistyä, niin strategia, tavoitteet, suunnitelmat teon alle. Tähän tarvitaan ammattiverkostoitujat, jotka toiminnallistavat yrittäjille Hämeessä pelikentän ja etsivät oikeita matkailukohteita/maita myynnin edistämiseksi. Hämeessä me yrittäjät, jotka olimme Japanissa ja esittelimme Hämettä workshopissa, teimme sellaisen työn, josta voisivat muut ottaa mallia ja että kansainvälistyminen otettaisiin tosissaan yhtenä elintärkeänä strategiana Hämeen matkailun uudessa toimintamallissa. 
  • Ennen kaikkea: Näin pitää hankerahoja käyttää!! Fokusoidusti ammattitaitoisesti ja osallistujien hyödyksi. 
  • Vielä on paljon tehtävää! Toivottavasti saadaan jatkaa tavalla tai toisella tämän ryhmän kanssa. 
  • Myyntitapahtuman johdolla oikein onnistunut reissu ja niin kuin sanottua, paras tapa käyttää hankerahoja. 
  • Leena, Anne, Kari, Nina ja opas Tokiossa olivat tehneet täydellistä työtä matkan eteen. Oppi, mitä saimme kotiin tuotavaksi, miten japanilaisia ”käsittelemme” tullessaan vierailulle. Hyvää tapakoulutusta meille hämäläisille <3 
  • Nyt olisi ehdottomasti pystyttävä jatkamaan matkailun kansainvälisyyttä ammattilaisten kanssa. Ensi vuonna uudestaan Japaniin ja sitten seuraavat maat. Pitää olla pitkäjänteistä!!! 
  • Tämä hanke ja matkan boostaus pitää saada julki. Hieno tuotekehitys varmasti jatkuu, kun usko omiin tuotteisiin kasvaa. Hyvä tutustua Japanin kulttuuriin ja ihmisiin, arvokasta tietoa, mitä heille voi tarjota. Eksotiikka kiinnostaa ja ihan tavallinenkin! 
x


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti